Designikonet Vipp fyller 80 år

Den danske merkevaren Vipp har reist langt på 80 år; fra Maries frisørsalong i Randers – til en plass blant designklassikerne i den permanente kolleksjonen til The Museum of Modern Arts i New York.

Ekteparet Marie og Holger Nielsen startet Vipp-eventyret i 1939.

Året er 1939 da Marie Axelsen åpner en frisørsalong i Randers. Det er ektemannen Holger Nielsen som fremstiller det meste av interiøret i sitt metallverksted. Egentlig starter historien om Vipp noen år tidligere, da den 17-årige Holger vinner en bil i et lotteri. Den bilgale tenåringen tar et voksent valg, han selger bilen og kjøper seg en metallpresse. Nå kan han dyrke sin lidenskap for stål og bygge opp et verksted.

Den aller første Vipp-søppelbøtten i Maries frisørsalong i Randers.
Den opprinnelige metallfabrikken hvor Vipp ble produsert bygget Holger Nielsen selv.

Holger Nielsen er en dreven metalltrykker da han «designer» interiøret til sin kones frisørsalong. Blant flere ting han lager er et praktisk «skraldespand» – en søppelbøtte som med sitt funksjonelle pedaldesign gjør at man har hendene fri. Søppelbøtten får navnet Vipp og begeistrer ikke bare Marie, men også salongens kunder og særlig omegnens lege- og tannlegefruer. Snart er søppelbøtten fast inventar i tannlegeklinikker, på sykehus, i frisørsalonger, verksteder og bensinstasjoner blant annet. Gjennom sine første 50 år legger Vipp møysommelig grunnen for sin popularitet, men blir ingen stor kommersiell suksess.

Holger Nielsen blant sine Vipp-søppelspann.

Da Holger Nielsen dør i 1992 lover yngstedatteren Jette Egelund at hun skal føre livsverket videre. Det tar litt tid før hun sier opp jobben som sosialarbeider, men så går hun «all in» og lærer seg fabrikkarbeidet fra bunnen av. Jette har vyer for Vipp, men designbutikkene i København er ikke interessert. Først da hun svinger innom den berømte designshopen til Terence Conran i London med Vipp-søppelbøtten under armen, begynner snøballen å rulle. Vipp tikker boksen for både «dansk design» og «industriell design» og The Conran Shop ser potensialet for en søppelbøtte utenom det vanlige. Vipps vei inn i de tusen hjem og mot status som designikon har begynt.

Marie med datteren Jette, som overtar Vipp i 1992. I dag er det Jette og barna Sofie og Kasper som driver familiebedriften videre.

Sammen med barna Kasper og Sofie viderefører Jette Egelund sin fars arv og lidenskap for stål og estetikk i et stadig mer utvidet sortiment. Med sin autentiske historie og verdier forankret i kvalitet, funksjonalitet og gode materialer, bygges Vipp opp som merkevare under slagordet «less but better». Vipp er luksusen og kvaliteten du vil omgi deg med og glede deg over i hverdagen. Nødvendige bruksting som ser lekre ut, fungerer godt og samtidig varer helt uavhengig av trender.

Jette Egelund med datteren Sofie og sønnen Kasper er trekløveret bak Vipps suksess i dag.

I tillegg til en rekke livsstilsprodukter til bad og kjøkken har Vipp også utvidet med både baderoms- og kjøkkeninnredning, og de har designet en serie med belysning.

80 år etter den første søppelbøtten kommer Vipp nå i fem ulike størrelser. Og i 2009 ble «kronjuvelen» i Vipp-familien beæret med en plass i arkitekt- og designkolleksjonen til det prestisjefylte MoMa i New York. Begrunnelsen var at søppelbøtten er: «Et sant ydmykt mesterverk. Den ujålete industrielle estetikken og den effektive pedalen eksemplifiserer god design».

I løpet av 80 år er designet på det originale «skraldespandet» anno 1939 minimalt forandret. Slik kjennetegnes en ekte klassiker.