Tilbake til alle innlegg

Årets trender 2018

Nå begynner årets nye trender å komme frem for allmenheten da både Oslo Design Fair og Stockholm messen er gått av stabelen.

Ofte så kan det være litt forskjeller på hva som blir presentert av trender her hjemme, sammenlignet med hva som kommer på Stockholm messen. Vi tar derfor først for oss hva som kom frem på det norske markedet på Oslo design Fair.

Alle utstillingene på Oslo design Fair var, som vår butikk, malt med farger fra Jotuns nye fargekart. Og fargene gjenspeiler det som ble vist av trender ledig godt. Tema for årets messe var Identitet. Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg har tolket messetemaet og har de laget en inspirerande tendensutstilling med fire trender; Klorofyll, Androgyn, Fortolkninger og Floralsk.

– Vi har hatt en periode nå med fokus på Norden og Skandinavia, med trygge farger og materialer. Nå begynner vi å fylle på igjen. Vi safer ikke lenger med en grå sofa, vi bruker farger og mønstre. Vi er mer lekne.

– Identitet handler om å fortelle vår historie og hvem vi er, og på denne måten skape ulike, unike stemninger. Dagens teknologi gir tilgang til inspirasjon og inntrykk fra hele verden, som vi samler og bruker til å uttrykke identitet – enten det handler om å vise den vi er, eller den vi ønsker å være.

Dette er uttaleser fra de to ekspertene som nå har presentert årets trender gjennom fire ulike opplevelsessoner.

NEDTONET STEMNING

Androgyn er drapert i en nedtonet og monokrom fargepalett med vakre møbler som både skal se og være behagelige. Den androgyne tendensen er leken og drømmende i uttrykket. Skillene mellom design og kunst, bruk og dekor, viskes helt ut.

TRADISJON OG VARIGHET

Fortolkninger viser en stemning hvor tekstiler og strikking tar for seg en dragning mot kulturarv og tradisjoner. Naturlige, varige materialer og kvaliteter representerer trygghet i en urolig verden, og fortiden er en stadig kilde til inspirasjon. Dette har det vært over lang tid, men vi ser at det har blitt mer populært med gjenbruk og vintage nå de siste årene. Dette er noe vi selv er veldig for da vi selger flere kjente designikoner som er ment for å gå i arv fra generasjon til generasjon. En varm, elegant rødbrun tone. Brente undertoner som minner om teglstein gir rødtonen en deilig varm glød. Dette er en farge med lange tradisjoner i vår fargehistorie. Den som nå vises har innslag av både rosa og lilla. Dette kan være en forlengede av årets farge, som ble lilla.

PERFEKT UPERFEKT

Blomster preger spisestuens Floralsk-tendens, hvor dalende kronblader er like vakre som friske vekster. – I fjor gikk alle med blomstrede kjoler. Blomster er nå på vei inn i interiøret i form av broderier, trykk, plantefarger og dufter, forklarer Visdal. Det skal ikke lenger være så perfekt og strømlinjeformet som den typiske Skandinaviske stilen har fortalt oss over lengre tid. De tørkede blomstene representerer tidsånden, der vi også ønsker å se det vakre i det uperfekte. Vår leverandør Gubi er et fint eksempel på denne trenden da de leverer flotte stoffer med heldekkende blomster på alle sine møbler.

NATURENS TEKSTUR

Klorofyll-tendensen fyller badeværelset med levende vekster, botaniske uttrykk og bærekraftige kvaliteter. Dette badet oppleves som et oppholdsrom, og underbygger tendensen om å tenke nytt rundt tradisjonelle ideer om hvilke funksjoner et rom skal ha. De siste årene har det blitt mer akseptert å plassere både dusj og badekar i kombinasjon med andre rom, for så å lage et eget toalett. Vår samarbeidspartner Lene Orvik er et godt eksempel på dette da hun har kombinert bad og soverom i et. Lekkert og nytenkende.

Konklusjonen av årets trend, Identitet, er altså at vi skal bort fra de veldig stramme linjene, og dykke lenger ned i myke tekstiler og lune farger fremover. Du skal få frem din identitet i hjemmet.

Både tekst og bilder i denne saken er inspirert av jotun.no.